FAQ

V kolika letech mohu začít létat?

Pokud je váš cíl průkaz kluzáku, minimální věková hranice je 14 let, je ovšem potřeba počítat s tím, že  samostatný let můžete absolvovat až po dosažení 15 let. Zkoušku je možné skládat až v 16 letech. Do navršení plnoletosti je také nutné dodat písemný souhlas zákonných zástupců.

Kolik výcvik stojí?

Žák platí pouze to, co prolétá a členský příspěvek aeroklubu (jednou ročně). Výcvik se neplatí naráz, ale postupně podle toho, co žák prolétá. Jediná podmínka je, aby žák aeroklubu nedlužil.

Cena výcviku  na kluzácích (do pilotních zkoušek) se většinou pohybuje okolo 35 000 Kč, není zde ale pevně daná částka. Vše záleží na šikovnosti žáka a jeho nadšení a aktivitě při výcviku (pokud žák nechodí pravidelně, je potřeba některé úlohy opakovat).

Jaké jsou zdravotní požadavky?

Zdravotní požadavky pro zahájení praktického výcviku je získání Zdravotní způsobilosti druhé třídy. Pro sportovní létání stačí 2. Třída, nebo třída LAPL, dle průkazu, o který má uchazeč zájem. Více informací je možné najít zde: https://www.caa.cz/zpusobilost-leteckeho-personalu/povereni-lekari/

Mohu se proletět před výcvikem?

Určitě! Před výcvikem je možné absolvovat seznamovací let, kdy si se zkušeným instruktorem můžete vyzkoušet jaké létání opravdu je! Ještě před letem vám instruktor řekne veškeré technické informace o letadle, seznámí vás s tím, jak bude let probíhat a co vše během letu absolvujete. Pak už stačí jen nasadit padák a užívat si volnosti, kterou nabízí jen létání.

Jak se dostanu na letiště?

Na letiště je možné dojet autem (parkování je v areálu letiště zdarma), na kole a v neposlední řadě vlakem (Nádraží Jaroměř), nebo autobusem (Josefov) téměř odkudkoliv. Pokud byste ale rádi začali létat v aeroklubu a bojíte se, že pravidelné dojíždění například z Hradce bude problém, nenechte se klamat, většina našich členů je právě z Hradce Králové a Prahy a spolujízda po domluvě funguje skvěle.

Jak dlouho trvá výcvik?

Záleží, kolik času je žák ochotný výcviku obětovat, proto je to velmi individuální. Při výcviku na kluzácích také záleží především na počasí, proto většina výcviku probíhá v letních měsících. Výcvik samotný je předepsaný na minimální počet 60 hodin teoretické výuky a 15 hodin praktické výuky. To jsou ale minimální hodnoty, následně potom záleží na každém žákovi individuálně, jak mu výcvik půjde, co bude potřeba trénovat více, nebo zda bude muset některé úlohy opakovat. Pravidelné a časté docházení na letiště výcvik urychlí.

Na čem všem u vás mohu létat?

Možností je u nás hned několik.

Základní skupiny, které u nás nabízíme, jsou:

  • Větroně – tedy letadla, která nejsou poháněna motorem a létají za pomoci aerodynamiky a termických stoupavých proudů
    • U nás v hangáru máme tyto typy: Blaník L13 a L23, VSO-10, Janus, Cirrus, Discus
    • Výcvik probíhá na typu Blaník.
  • Motorové letouny – letouny s pohonnou jednotkou, které spadají do kategorie všeobecného letectví, je na nich možné získat průkaz PPL(A), díky kterému můžete odstartovat svou kariéru dopravního pilota
    • U nás v hangáru máme tyto typy: Zlín Z42M, Piper PawneeP-25
  • Ultralehké letouny – letouny s pohonnou jednotkou, které jsou určený převážně na sportovní létání.
    • U nás v hangáru máme tyto typy: Vampire II

Pokud mate zájem o kteroukoliv zmíněnou licenci, neváhejte nás kontaktovat.

Je letectví bezpečný sport?

Letecká doprava je nejbezpečnější doprava ze všech dosud známých. Jinak tomu není ani u sportovního létání. Tento sport má svá rizika, stejně jako každý jiný, letectví ale vyniká svou dovedností poučit se z chyb ostatních a tak při dodržování všech pravidel nehrozí riziko.

Jak se říká, nejnebezpečnější je cesta na letiště.

Jak časově náročné je létání?

Činnost aeroklubu je převážně o víkendech. Ve výcviku je nutné chodit často, žák se tak rychleji učí a posouvá se vpřed. Po dokončení výcviku chodí člen aeroklubu na letiště dle jeho možností a plánů.

Jaké všechny typy průkazu mohu získat?

U nás je možné získat průkaz:

SPL – pilot kluzáků

PPL(A) – soukromý pilot letounů

LAPL(A) – Pilot lehkých letadel

ULL(A) – Pilot ultralehkých letounů

Jakým přínosem pro mě může být členství v aeroklubu?

Nejde jen o létání a zážitky, ale také o partu na celý život. Aeroklub nabízí zázemí pro víkendy mezi přáteli, posezení u piva. A hlavně v aeroklubu najdete partu správňáků. Co vás totiž nenaučili ve škole, to se naučíte v aeroklubu.